Wednesday, February 16, 2011

SALAM MAULIDUR RASUL 1432H

Pada hari selasa 15.2.2011 / 12 Rabiul Awwal 1432H, Panitia Pendidikan Agama Islam Sk. Kanibongan telah menganjurkan satu majlis sambutan Maulidur Rasul SAW. Majlis ini dianjurkan bersama Panitia Agama Islam SMK Kanibongan dan turut mendapat kerjasama dari penduduk kampung pangkalan kanibongan.

Perarakan bermula di padang perhimpunan Sk.Kanibongan terus ke surau Kg. Pangkalan. Perarakan ini diiringi dengan paluan kompang dan juga selawat keatas nabi SAW.

Apabila tibanya di Surau Kg. Pangkalan, pelbagai program telah disusun sebagai pengisian majlis sambutan Maulidur Rasul ini. Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan pengerusi surau iaitu En. Jani Hj. Ahmad. Apabila selesai ucapan pengerusi surau, majlis diserikan dengan alunan nasyid yang dipersembahkan oleh adik-adik pelajar SMK Kanibongan.

Antara aktiviti-aktiviti lain yang berjaya di laksanakan ialah bacaan qasidah yang di ketuai oleh al fadhil ustaz firdaus mohd khairi. Dengan kemerduan suaranya sedikit sebanyak telah memukau telinga penduduk kampung yang hadir.


Majlis sambutan Maulidur Rasul SAW ini diserikan lagi dengan satu slot ceramah yang telah disampaikan oleh al fadhil ustaz Hurumi yusof. Tajuk ceramah beliau yang bertajuk "KENAPA KITA PERLU MENCINTAI RASULULLAH SAW"
Banyak ilmu yang beliau sampaikan dan banyak faedah yang kami dapat hasil daripada ceramah yang telah disampaikan itu.

Setelah mengikuti ceramah yang berlangsung selama 2 jam, para hadirin dan hadirat sekali lagi dihiburkan dengan alunan nasyid dari pelajar perempuan SMK kanibongan. Subhanallah,,,merdu sungguh suara adik-adik pelajar kita ni..

Bermula majlis seawal jam 7 pagi sehinggalah jam 11.30 masih lagi tidak berganjak para hadirin dan hadirat kita. Ini tandanya bahawa penghayatan umat Islam di kanibongan ini terhadap Rasulullah SAW amat tinggi..Alhamdulillah.






Majlis pada tahun ini berakhir dengan bacaan  doa yang telah disampaikan oleh al fadhil ustaz ismail al-khattat. Semoga majlis pada hari ini mendapat kerahmatan dan keberkatan dari Allah taala...amiiiin.

Acara yang mungkin juga di tunggu-tunggu oleh penduduk kampung....walau apa pun selamat menjamu selera.
guru-guru (sk) yang menjayakan majlis,,,,
1) ustaz ismail othman
2) ustaz fadhlan abd majid
3) ustaz mohd hurumi yusof
4) cikgu nasir
5) cikgu syahir

guru-guru (smk)
1) ustaz azam abdullah
2) ustaz firdaus mohd khairi
3) cikgu zaki mat saleh
4) cikgu norawi seman
5) cikgu azmi nordin

No comments: